Generel information og god praksis
Nedenstående information giver en oversigt over de vigtigste funktioner og principper for Vinted-platformen. Hvis du ønsker at forstå dine juridiske rettigheder og forpligtelser i forbindelse med din brug af Vinted-platformen, bedes du venligst læse vores Vilkår og Betingelser via dette link. Hvis du vil vide mere om, hvordan vi håndterer dine personlige data, og hvilke rettigheder du har i den forbindelse, kan du læse vores fortrolighedspolitik.
HVEM ER VI?
Vi er Vinted UAB, et firma registreret i Republikken Litauen. Vi har kontor på Švitrigailos st. 13, LT-03228 Vilnius, Republikken Litauen. Du kan kontakte os på [email protected], hvis du har yderligere spørgsmål vedrørende nedenstående information. Hvis du har klager over os efter et køb på vores platform, kan du også bruge denne platform for tvisteløsning oprettet af Den Europæiske Kommission. Du kan også indgive klage til Forbrugerklagenævnet her.
HVAD ER VINTED?
Vinted er en online markedsplads, hvor brugerne kan sælge eller købe visse varer med andre brugere. Vinted sælger eller køber ikke varer vist på webstedet og er ikke en del i nogen transaktion mellem brugerne. Vores Køberbeskyttelses-service tilføjes mod betaling til hvert køb foretaget af brugerne ved brug af knappen "Køb nu" og tilbyder en refusionspolitik under fastsatte betingelser, kundesupport og sikre betalinger gennem vores integrerede betalingssystem.
Antallet af gennemsnitlige månedlige aktive modtagere inden for den Europæiske Union på websteder, som tilhører vores forbundne markeder Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Litauen, Sverige, Rumænien, Finland, Grækenland, Kroatien og Danmark var 8,8 millioner d. 31/7/2024. Dette tal blev beregnet som et gennemsnit over en periode på de seneste 6 måneder i henhold til (EU-)forordning 2022/2065 (på et indre marked for digitale tjenester).
Vær opmærksom på, at dette tal er et estimat, der stammer fra de data, der i øjeblikket er tilgængelige for Vinted. Denne offentliggørelse er påkrævet i henhold til loven om digitale tjenester (DSA) og kan variere betydeligt fra brugermålinger, der rapporteres i andre sammenhænge (især markedsføring eller finansielle samt PR-erklæringer / -dokumenter). Det er ikke beregnet til brug ud over dette specifikke formål. Estimatet er underlagt revision, især baseret på databegrænsninger, variabilitet og iboende usikkerheder.
HVEM KAN BRUGE VORES WEBSTED?
Du må ikke bruge websitet, hvis du anses for at være professionel sælger. Kun registrerede brugere (eller Pro-brugere, hvis Vinted Pro er tilgængelig i dit land), der er mindst 18 år gamle, må uploade artikler og foretage transaktioner på websitet.
HVILKE TYPER VARER KAN SÆLGES PÅ VINTED?
Vi bestræber os på at sikre, at Vinted er et venligt og sikkert sted for vores brugere. Derfor skal du, når du opretter en annonce for en vare, sikre dig, at du har tilladelse til at handle med den pågældende vare og overholde Katalogreglerne, der giver en oversigt over, hvad du kan og ikke kan sælge på vores websted. Herunder finder du nogle eksempler på, hvad vores nuværende Katalogregler siger om det ovenstående:
Du kan sælge:
- Dametøj, herretøj og børnetøj, fodtøj og accessoires;
- Børnelegetøj, møbler og udstyr til børnepasning;
- Nye kosmetikprodukter, skønhedsprodukter, skønhedsredskaber og gadgets;
- Tekniske accessoires såsom hovedtelefoner, smartwatches, telefoncovers og lignende varer;
- Hjemmetøj såsom tekstiler, service og boligtilbehør;
- Underholdning såsom videospil, konsoller, tilbehør, bøger, brætspil, puslespil, musik og lyd;
- Kæledyrsplejeartikler såsom tøj, tilbehør, sengetøj, rejseudstyr og legetøj.
Du kan ikke sælge:
- varer, der er forbudt eller begrænset ved lov (såsom forfalskede varer, stjålne varer, skydevåben, våben osv.);
- varer, der ikke overholder hygiejnestandarder eller kan udgøre helbreds- eller sikkerhedsrisici (såsom brugt undertøj, kosmetik, der allerede er blevet brugt og ikke er i deres originale forseglede emballage osv.);
- lægemidler, mad- og tobaksprodukter;
- varer, der ikke passer ind i Vinteds vision (såsom dyrepels og dets produkter, sportsudstyr til voksne som cykler, ski, snowboards, billetter til arrangementer osv.);
- varer købt i bulk eller normalt solgt som dropshipping-varer med lav værdi;
- en stor mængde helt nye varer, herunder varer med mærker;
- varer med en note som "kan bestilles", "solgt", "i øjeblikket udsolgt", "tjek igen senere" osv.
Bemærk venligst, at ovenstående liste ikke er udtømmende og skal betragtes som vejledende. Vi beder dig venligst om at konsultere Katalogreglerne for at få et komplet og præcist overblik over, hvad du kan og ikke kan sælge på Vinted.
HVORDAN SÆLGER DU EN VARE PÅ VINTED?
Det er gratis at oprette en annonce for salg af varer på Vinted. For at oprette en annonce i kataloget skal sælgeren overholde alle Katalogreglerne. Når du opretter en annonce i kataloget, skal du udfylde et spørgeskema, som inkluderer valg af en kategori, der bedst repræsenterer varen, og uploade mindst et foto af god kvalitet af varen.
Du må ikke bruge fotografier fundet på internettet og/eller fotos af en lignende vare. Beskrivelsen og billederne af varen skal afspejle den faktiske kvalitet og udvendige udseende af varen samt eventuelle fejl, defekter eller ændringer, der påvirker varen.
HVORDAN RANGES VARER PÅ VINTED?
VINTED bruger anbefalingssystemer til at foreslå specifikke oplysninger til brugere og besøgende eller prioritere disse oplysninger. Dette omfatter rangeringen af søgeresultater, der er påbegyndt af brugeren, og andre tilfælde, hvor den relative rækkefølge eller fremtrædende plads af oplysninger, der vises til brugeren, når vedkommende ser indhold på websitet, bestemmes (også kaldet "Vinted feed"). Du kan finde flere oplysninger om anbefalingssystemer her.
Sælgere kan forbedre synligheden af deres varer ved at vælge følgende betalte tjenester, som også påvirker, hvordan varerne sorteres i feedet:
- Promovere annoncerede varer
Bestemte varer valgt af sælgeren kan få bedre synlighed i varelisten, nyhedsfeedet og andre brugeres katalogsøgeresultater. Yderligere information om at forbedre synligheden af opførte varer er tilgængelig her.
- Fokus på Garderobe
En sælgers garderobe kan promoveres til en separat sektion i andre brugeres nyhedsfeed og katalogsøgeresultater baseret på disse brugeres præferencer, katalogfiltre og favoritvarer. Yderligere information om vores funktion Fokus på Garderobe er tilgængelig her.
HVORDAN KAN EN KØBER BETALE FOR EN VARE?
Du kan betale på Vinted ved at bruge kreditkort, betalingskort eller enhver anden betalingsmetode, der tilbydes på platformen.
ER VINTEDS TJENESTE GRATIS?
For sælgere:
At oprette en annonce på Vinted til salg er gratis. Dog er vores ekstra services til sælgere, såsom ovennævnte "Promovering" og "Fokus på Garderobe," betalte services.
For købere:
For hver transaktion, der udføres ved at anvende knappen "Køb nu," bliver Køberbeskyttelsen tilføjet mod en gebyr. Gebyret for brugen af Køberbeskyttelse består af:
- Et fast beløb på 5 kr.; og
- 5% af varens pris (inklusive eventuel moms på varens pris). Det samlede gebyr for Køberbeskyttelse er allerede inklusive meromsætningsafgift (”MOMS”).
Af hensyn til din sikkerhed og sikkerheden ved transaktionerne, opfordrer vi dig til at fuldføre transaktionerne ved at bruge knappen "Køb nu" og ikke foretage nogen transaktioner udenfor platformen. Køb, der foretages uden at bruge knappen "Køb nu," er på din egen risiko, og vi vil ikke tilbyde nogen af de services, der er inkluderet i Køberbeskyttelsen i forbindelse med sådanne transaktioner.
For kvalificerede artikler kan købere desuden vælge at købe den valgfrie artikelbekræftelses-tjeneste for at kontrollere ægtheden af udvalgte designerartikler. Du kan finde flere oplysninger om artikelbekræftelse i hjælpecentret her.
TVISTER MELLEM BRUGERE OG VINTED
Hvis der opstår uenighed mellem Vinted og en bruger, opfordrer Vinted brugere til at kontakte Vinted først i enhver situation for at finde en fredelig løsning. I den forbindelse kan brugeren:
- Indsende en skriftlig klage til Vinteds kundesupport ved at bruge kontaktformularen.
- Vinted vil gøre sit bedste for at forsøge at løse brugerens klage på en fredelig måde.
- Brugeren kan også anvende alternative metoder til tvistløsning, såsom forbrugermediering. Den Europæiske Kommission har oprettet en platform til tvistløsning for at indsamle mulige forbrugerklager efter et onlinekøb og videresende dem til de relevante nationale voldgiftsmand. Denne platform er tilgængelig her: https://ec.europa.eu/consumers/odr.
FEEDBACK PÅ VINTED
Afgivelse af feedback
Når en transaktion er afsluttet, kan købere og sælgere give hinanden feedback og tildele hinanden en stjernekarakter. Hver feedback er forbundet med den respektive transaktion, så det er ikke muligt at give feedback til en bruger, som du ikke har foretaget en transaktion med. Brugere kan give deres feedback på følgende måde:
- du kan finde knappen "Giv feedback" i samtaletråden, når ordren er afsluttet.
- vælg derefter antallet af stjerner, du ønsker at give, fra én stjerne til fem stjerner (jo færre stjerner, desto dårligere oplevelse indikerer den pågældende transaktion), tilføj en anmeldelse (kommentar) og indsend den.
Brugere kan give deres feedback op til fire dage efter, at ordren er leveret.
Redigering/fjernelse af feedback
Du kan redigere eller fjerne din feedback ved at klikke på en tilsvarende knap, der findes under den pågældende anmeldelse.
Opbevaring af feedback
På brugerens anmeldelsesside er feedbacken sorteret kronologisk (fra nyeste til ældste). Hver offentliggjort feedback inkluderer forfatterens brugernavn, en anmeldelse (kommentar), stjernekarakter tildelt af den pågældende bruger, dato og tidspunkt for indsendelse af feedbacken. Hvis feedbacken gives af en bruger, der efterfølgende sletter sin konto, eller en bruger, der har været inaktiv i mindst fem (5) år, vil brugernavnet ikke være synligt, og der vil være en bemærkning om, at indholdet kommer fra en in-aktiv bruger. Andre oplysninger vil fortsat være offentligt tilgængelige, medmindre de rapporteres som upassende eller misbrugende, og Vinted fjerner dem i overensstemmelse med gældende lovgivning og Vilkår og Betingelser, eller medmindre de fjernes af forfatteren af den pågældende feedback.
Svar på feedback
Brugeren kan besvare en tilbagemelding, der er afgivet på hans/hendes konto af andre brugere eller af Vinted, ved at klikke på en tilsvarende knap, der findes under den pågældende anmeldelse.
Ingen kompensation
Der gives ingen kompensation til brugere eller til Vinted som modydelse for deres online anmeldelser.
Beregning af gennemsnitlig stjernekarakter
En brugers gennemsnitlige stjernekarakter baseres på det gennemsnitlige antal stjerner, som dette medlem har modtaget. Kun feedback givet af andre brugere eller af Vinted påvirker stjernekarakteren. Al feedback tæller med, så hvis den samme bruger afgiver feedback mere end en gang, tages hver af dem i betragtning.
For at beregne en brugers gennemsnitlige stjernekarakter afrunder Vinted den gennemsnitlige vurdering til nærmeste hele stjerne eller halv stjerne:
- Hvis den gennemsnitlige vurdering er lig med eller større end X.75, afrundes den til X + 1. For eksempel vil en gennemsnitlig vurdering på 3,75 stjerner blive afrundet op til 4 stjerner.
- Hvis den gennemsnitlige vurdering er mellem X.25 og X.75, afrundes den til X.5. For eksempel vil en gennemsnitlig vurdering på 3,26 stjerner blive afrundet op til 3,5 stjerner, ligesom en gennemsnitlig vurdering på 3,74 stjerner.
- Hvis vurderingen er under X.25, afrundes den til X. For eksempel vil en gennemsnitlig vurdering på 3,24 stjerner blive afrundet op til 3 stjerner.
GENNEMGÅR VINTED FEEDBACK?
Vinted foretager ikke proaktivt en gennemgang af feedback.
Brugere er afhængige af hinanden til at give feedback. Vinted gennemgår ikke feedback, før de bliver offentliggjort af brugerne.
Anfægte en feedback
Hvis brugere er uenige i den feedback, de har modtaget, kan de:
- kontakte den anden bruger for at finde ud af, hvad der gik galt, og bede den anden bruger om at ændre deres feedback ved at gå til den kommentar, de har efterladt (eller den Vinted automatisk har efterladt i stedet for dem) og redigere den; eller
- efterlade en kommentar under enhver feedback og give deres synspunkt. Hvis det for eksempel var noget, der var uden for deres kontrol, som en fejl fra en tredjepart, bør brugerne ikke tøve med at sige det.
Upassende anmeldelser
Enhver afgivet tilbagemelding skal være i overensstemmelse med Vilkår & Betingelser samt Fællesskabsreglerne. Hvis den modtagne feedback er upassende eller krænkende, bør du rapportere det til Vinted ved at klikke på ikonet (i) i din samtale og vælge "Rapporter". Vælg derefter "Medlem har afgivet chikanerende/upassende feedback" og forklar situationen. Vinteds kundeserviceteam vil derefter arbejde på at løse problemet, hvis feedbacken ikke overholder vores Fællesskabsregler. Hvis en given anmeldelse er upassende eller krænkende, kan Vinted blokere forfatterens konto helt eller delvist i overensstemmelse med Vilkår & Betingelser.
Automatisk feedback fra Vinted
I visse tilfælde efterlader Vinted automatisk positiv eller negativ feedback om en transaktion. Positiv feedback til sælgeren (kun en femstjernet bedømmelse uden kommentar) vises, hvis en transaktion er afsluttet, og køberen ikke har afgivet en feedback inden for fire (4) dage. Vinted giver kun positiv feedback til sælgere. Negativ feedback (kun en enstjernet bedømmelse uden kommentar) vises, hvis en bruger manuelt annullerer en allerede indsendt ordre (medmindre det er første gang). Dette sker også for sælgere, hvis de ikke sender varen til tiden, og ordren automatisk annulleres. Vinted giver negativ feedback enten til køberen eller sælgeren (afhængigt af hvem der annullerer transaktionen).
Vinted fjerner ikke den automatiske feedback. En bruger kan forklare situationen for sin køber/sælger (som ikke har givet feedback, fordi Vinted automatisk har efterladt negativ feedback), og de kan muligvis blive enige om at redigere eller fjerne en given feedback, der er efterladt automatisk af Vinted.
JURIDISKE RETTIGHEDER FOR KØBERE
Vinted er en online markedsplads for transaktioner mellem private individer.
Ingen fortrydelsesret
Ved transaktioner mellem private individer omfatter bestemmelserne i de gældende lovgivningsakter ikke nogen forpligtelse for en privat sælger til at tilbyde en fortrydelsesret. Dog kan nogle private sælgere alligevel vælge at tilbyde muligheden for at returnere eller ombytte en vare (for eksempel ved at nævne dette i den beskrivende del af deres annoncering).
Nedenfor finder du nogle oplysninger om de rettigheder og forpligtelser, der gælder for salg mellem private individer.
Lovbestemmelser, der gælder for transaktioner mellem private individer:
- Dansk obligationsret er baseret på principper og bestemmelser i den danske købelov, som er tilgængelig her, se §§42-54.
- Bestemmelsen om civilt kontraktligt ansvar i den danske købelov, som er reguleret i §43, er tilgængelig her.
Retlige garantier
To retlige garantier gælder for salget: den juridiske overensstemmelsesgaranti og garantien for skjulte fejl.
Den juridiske overensstemmelsesgaranti er gældende i henhold til §43, stk. 1, i den danske købelov: "Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt den leverede genstand lider af en mangel:
- hæve købet eller
- kræve omlevering eller
- fordre et forholdsmæssig afslag i købesummen."
43, stk. 2:
"Må manglen anses som uvæsentlig, kan købet dog ikke hæves eller omlevering fordres, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt eller har kendt manglen på et sådant tidspunkt, at han uden urimelig opofrelse havde kunnet skaffe mangelfri genstand."
75b:
"Salgsgenstanden skal
1) svare til den beskrivelse, art, type, mængde og kvalitet og have den funktionalitet, kompatibilitet og interoperabilitet og de øvrige egenskaber, som fremgår af aftalen,
2) være egnet til ethvert særligt formål, som køberen ønsker, at den skal kunne anvendes til, som køberen har gjort sælgeren bekendt med senest på tidspunktet for aftalens indgåelse, og som sælgeren har accepteret,
3) leveres med tilbehør, vejledning, herunder om installation, og kundeservice som krævet i aftalen og
4) opdateres som fastsat i aftalen.”
Garanti ved skjulte fejl er gældende i henhold til §47 i købeloven: "Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller uden skellig grund undladt at efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge den, eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig mangler, der ved sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.”